Carriere posters

Wat betekent ‘Het druk hebben’?

Tegenwoordig hoor ik veel mensen om mij heen zeggen, dat ze het druk hebben.
Zelf betrap ik mij hier ook op. In de loop van de jaren heb ik allerlei drukke banen gehad, die ik combineerde met onder andere de opvoeding van mijn kinderen, een sociaal leven en het verbouwen van ons huis. Als ik terugkijk ervaarde ik de druk het meeste op mijn werk. Wanneer ik arriveerde, lag er nog werk op mij te wachten, terwijl ik per dag nog meer werk kreeg en er ook calamiteiten waren waar ik acuut op hoorde te reageren. Herken je dit?

En toch…als ik terugkijk vond ik het een mooie tijd en genoot ik er intens van.
Nu weet ik hoe dat komt. Hoe dat werkt bij mij heb ik geanalyseerd. Ik vind het prettig om veel te doen. Dan verricht ik veel werk en functioneer ik het beste. Echter wanneer de druk te hoog wordt, dan voel ik dat als stress. Op zo’n moment neem ik een korte pauze voor mezelf. Ik vraag mij dan af welke prioriteiten gesteld worden en hoe ik die kan uitvoeren. Kan ik bijvoorbeeld werk delegeren? Welke werkzaamheden hoor ik zelf gelijk uit te voeren? Kan ik via een korte, directe mail reageren met een tijdschema waarin iets wel kan? Zeg ik nee? Hoe kan ik dit efficiënter aanpakken voor een volgende keer door bijvoorbeeld een format te maken, zodat ik dan sneller klaar ben? Wat maakt dat ik tegen sommige taken aanhik en andere taken mij gemakkelijker afgaan?

Gedurende mijn reistijd naar werk laat ik de privé situatie achter en richt mijn aandacht op het werk. Andersom is dat ook zo, als ik van mijn werk naar huis ga, laat ik de werksituatie achter en denk aan wat ik thuis zal gaan doen.

Hieronder staan een aantal dingen die ik doe om te blijven groeien als ik het druk heb en die jij ook als zinvol kunt ervaren.

5 Tips om te voorkomen dat werkdruk wordt omgezet in stress

Hou zelf de controle over jouw werkzaamheden
Neem een korte pauze als je het idee hebt, dat het werk met jou aan de haal gaat. Bepaal hoe je gestelde prioriteiten kunt uitvoeren.

Om hulp vragen
Als je geholpen wilt worden vraag het. Anderen zijn bereid te helpen, als ze er de kans voor krijgen en duidelijk is hoe ze jou kunnen helpen.

Bedenk of je taken efficiënter kunt aanpakken
Door een format voor jezelf te hanteren kun je een tweede keer dat je dezelfde soort taken verricht sneller klaar zijn.

Leg de focus op jouw werk als je aan het werk bent
Leg de focus daar waar je aanwezig bent. Zo wordt je van collega/ manager weer ouder als je thuis bent. Ik ken mensen die dat letterlijk doen door ’s avonds na het werk andere kleren aan te trekken.

Hoe voorkom je dat je al vooraf denkt dat iets moeilijk is
Taken waarvan je vooraf denkt dat het gemakkelijk is en jij dat goed kunt, handel je eerder snel af. Terwijl de taken waarvan je denkt dat ze moeilijk zullen zijn of je de afweging maakt dat je er slecht in bent, stel je liever uit en blijft er tegenaan hikken. Stel je eens voor hoe je de gemakkelijke taken uitoefent en ga op die manier aan de slag met een moeilijke taak, je zult verbaasd zijn hoe je het anders kunt!

Hoe focus jij om te voorkomen dat drukte wordt omgezet in stress?

2018-06-07T17:58:18+00:00